Skapa en grönare framtid tillsammans med oss

Historia

När vi startade Trädgårdsinteriör 2011 var vi bara två, Helena och Maria. Vi gjorde precis allt, så som det går till i ett nystartat företag. Vi klippte gräs, planterade, beskar träd och skötte all administration när vi fick en stund över.

Idag har vi flera årsanställda, ännu fler säsongsanställda, en växande maskinpark och nu har vi precis flyttat in i våra nybyggda lokaler. Vi är så stolta över det vi byggt upp. Här bjuder vi på en tillbakablick.

Hur det startade

Vi träffades under trädgårdsmästarutbildningen på Wij Trädgårdar 2010 och började samåka till och från skolan. Någonstans där, under bilresorna, började vi planera för vårt gemensamma företag och under det sista året på utbildningen registrerade vi vårt företag, Trädgårdsinteriör Gävle AB. 

Redan från började jobbade vi mycket med att hitta vår ”känsla” i företaget samtidigt som vi ville sticka ut och inte vara som alla andra trädgårdsföretag. Det blev många roliga fotograferingar och vi två blev ansiktet utåt för företaget, mycket beroende på att det bara var vi två då. 

Det är svårt att veta var och hur man börjar då man står där med tom kalender och utan referenser. Tack vare hårt arbete och nöjda kunder började uppdragen trilla in och så även referensjobben som blev fler och större. 

Ett av de första större uppdragen var en refug på Kaplansgatan. Här ritade vi och planterade perenner på uppdrag av Gävle Kommun. Vi är både glada och stolta att vi har fått ta hand om skötseln ända sedan anläggandet 2012. 

Vi växer

I takt med att uppdragen blev fler stod vi plötsligt inför den hisnande tanken att anställa personal. Det var verkligen inget vi hade trott från början! 2018 hade vi tre anställda, ett par firmabilar och fina lokaler i Gamla Vattenverket. 

Och så där har det rullat på. Idag är vi etablerade både i Gävle och i intilliggande län. Uppdragen varierar från privatpersoner till större kommunala och offentliga uppdrag. Vår stab av trädgårdsmästare, trädgårdsdesigner, säsongspersonal och sommarjobbare har vuxit ytterligare och idag är vi ca 25 personer under högsäsong. Maskinparken har vuxit i takt med oss och 2023 tog vi beslutet att flytta till nya rymligare lokaler på Ersbo. 

Resan fortsätter

Vi är oerhört stolta och ödmjuka för det vi hittills åstadkommit. Idag har vi ett helt fantastiskt gäng inom Trädgårdsmästeriet. Vi har även projektledare, arbetsledare, trädgårdsdesigner och en verksamhetscontroller som är en viktig del i vår verksamhet. Även om vi två inte är ute i fält och jobbar längre så är det viktigt för oss att våra grundvärderingar från starten genomsyrar verksamheten. Att driva ett företag är också en kreativ process där vi båda stortrivs. 

Vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med vårt fantastiska gäng!